کاهگل ضد آب با قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح

کاهگل ضد آب یکی از ساده ترین و ارزانترین تکنیک های ساختمانی موجود در گذشته و نیز حال است که طرفداران زیادی علاقه مند به استفاده از آن هستند. هرچند که در روزگار امروز ما استفاده از آن کمی کمرنگ شده است اما با این حال برای برخی از کاربری ها مانند مراکز توریستی و تاریخی استفاده از آن را یک نیاز مهم تلقی می کنند و برای بازسازی اماکن تاریخی بهترین گزینه به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: فروش کاهگل ضد آب فرداد با ضمانت نامه

فروش کاهگل ضد آب
فروش کاهگل ضد آب

کاهگل ضد آب چه نوع ملاتی است؟

کاهگل ضد آب یک نوع ملات طبیعی در صنعت ساختمان سازی است که معمولا از خاک رس، آب و مواد آلی فیبر (به طور معمول کاه) و گاهی اوقات از نی و پوست برنج ساخته می شود. این نوع ملات در برابر آتش و نیز زلزله مقاوم است، اگرچه کارایی این نوع ملات زیاد است، اما مواد اولیه آن بسیار ارزان است. علاوه بر ساختمان سازی می توان از آن برای ایجاد اشکال هنری و مجسمه ای نیز استفاده کرد.

مهمترین ویژگی کاهگل ضد آب این است که هنگامی که عمر مفید سازه به پایان رسید، مواد استفاده شده برای ساختن بنا به سادگی بدون تهدید جدی برای محیط زیست به زمین برمی گردند. این کار به نوعی احترام به محیط زیست نیز تلقی می شود و این کاری بود که اجداد ما به خوبی به آن پی برده بودند.

کاهگل ضد آب ملاتی کاملا مقاوم در برابر عوامل محیطی از جمله باران، باد، سرما و گرما می باشد. این نوع ملات را می توان بر روی سطوح مختلفی مانند بلوک، سفال، آجر، گچ، چوب و … به کار برد، این نوع کاهگل قادر است سال های طولانی بدون این که دچار آسیب شود بر روی سطوح مثل روز اول باقی بماند بدون آن که از کیفیت آن کاسته شود.

بیشتر بخوانید: خرید عمده کاهگل نانو به قیمت کارخانه

از زمانی که انسان ها به فرمول درست کردن ملات کاهگل ضد آب دست یافته اند، باعث شد تأثیرات عمیقی بر نحوه زندگی ما گذاشته شود. در حال حاضر، این فناوری که آن را فناوری نانو می نامند در کشورهای زیادی در دنیا به کار گرفته می شود، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دنیا، طولی نمی کشد که این فناوری در دنیا حرف اول را می زند و تمامی محصولات با این روش تولید شوند.

خرید کاهگل پلیمری ضد آب
خرید کاهگل صنعتی ضد آب

 اجرا کاهگل ضد آب به چه شکل انجام می شود؟

استفاده از کاهگل ضد آب به عنوان مصالح ساختمانی قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یک راه حل مناسب و سازگار با محیط زیست توانسته در بیشتر جوامع نفوذ کند به طوری که نمونه هایی از آن را می توان در همه جای دنیا دید. به عنوان مثال می توان به بزرگترین سازه خشتی دنیا یعنی ارگ بم اشاره کرد. ارگ بم در جنوب شرقی ایران در شهر کرمان واقع شده است. این ارگ وسعتی به اندازه ۴۴ هکتار را در بر می گیرد و قدمت آن به سده های ۶ یا ۴ قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. این شهر بزرگ از خشته ها و کاهگل های طبیعی ساخته شده است و هیچ گونه آسیبی به محیط زیست خود وارد نمی کند بلکه کاملا با آن سازگار است.

برای اینکه بتوان از کاهگل ضد آب به درستی استفاده کرد بهتر است قبل از اینکه شروع به کار کنید راهنمای استفاده از آن را به درستی مطالعه نمایید و در صورت نیاز از افراد متخصص و نیز با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. برای اجرای این کار شما به یک سطح تمیز و مسطح نیاز دارید، در ابتدا سطح مورد نظر را از هر گونه آلودگی و برآمدگی رفع نمایید، سپس کاهگل ضد آب خریداری شده را درون یک ظرف بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید به اندازی باید آب اضافه کنید که ملات در دستان شما به شکل خمیری در بیاید و هنگام فشار دادن در دستانتان از لای انگشتان شما بیرون بزند و زمین نریزد.

البته اگر بخواهید این ملات را در لایه های نازک تری بر روی سطح دیوار استفاده کنید بهتر است آن را به صورت خیلی روان در بیاورید و سپس با استفاده از قلمو آن را روی دیوار انتقال دهید. بعد از گذشت چندین ساعت کاهگل ضد آب بر روی دیوار خشک شده و کار آماده می شود.

بیشتر بخوانید: فروش کاهگل نانو فرداد با ارسال به سراسر کشور

مراکز عرضه کننده کاهگل ضد آب
مراکز عرضه کننده کاهگل ضد آب

تأثیر افزودنی‌های کاهگل چقدر است؟

معمولا برای بالا بردن کیفیت کاهگل ضد آب از افزودنی های مختلفی استفاده می شود، برای بالا بردن مقاومت ملات در برابر آب و همچنین سایر عوامل محیطی بهتر است از افزودنی هایی مانند رزین سیلیکون استفاده می شود. معمولاً از این افزودنی در شرایط آب و هوایی خشن برای مقابله با باران های فصلی و نیز سرما و گرما همچنین برای جلوگیری از رویش میکروب ها و قارچ ها بر روی دیوار استفاده می شود، در نتیجه ملات کاهگل شما در برابر هر چیزی مقاوم است.

به جز رزین سیلیکون از افزودنی های دیگری نیز برای کاهگل ضد آب استفاده می کنند که به شرایط محیطی و نیز شرایط تولید کننده بستگی دارد. معمولا قیمت فروش انواع ملات های کاهگل به عوامل متعددی وابسته است، برای مثال، نوع و درصد مواد افزودنی استفاده شده درون آن، کیفیت کاهگل و … . بهترین راه برای آگاهی از قیمت چنین محصولاتی، مشاور و گرفتن استعلام از شرکت ایرانی و یا نمایندگی های معتبر فروش کاهگل ضد آب در سراسر کشور است.

بیشتر بخوانید: کاهگل مصنوعی کاشان

نحوه تهیه کاهگل نانو مصنوعی
نحوه تهیه کاهگل نانو مصنوعی

 

ویژگیهای کاهگل ضد آب

کاهگل نانو یک محصول نوآورانه است که به دلیل خصوصیات بینظیری که دارد، توجه گسترده‌ای از محققان و صنایع مختلف به خود جلب کرده است. ویژگی‌های منحصر به فرد کاهگل نانو عبارتند از:

1. ضدآب بودن و قابلیت شستشو:
این ماده به‌طور کامل ضدآب بوده و بدون نگرانی از بارش باران می‌توانید آن را اجرا کنید.

2. ثبات رنگ:
با استفاده از مواد معدنی، کاهگل نانو در طول زمان هیچ تغییر رنگی نخواهد داشت.

3. عدم نیاز به زیرسازی:
برای استفاده از این محصول، نیازی به اجرای زیرسازی ندارید.

4. اجرای آسان:
اجرای کاهگل نانو نیاز به تخصص بالا ندارد و می‌ تواند توسط افراد با تخصص متوسط انجام شود.

5. ضمانت 10 ساله:
محصولات کاهگل نانو تحت برند مجموعه رنگ فرداد دارای ضمانت 10 ساله مرتبط با ضدآب بودن، قابل شستشو بودن و ثبات رنگ می‌ باشند.

کاهگل ضد آب صنعتی

 

مهمترین بناهای کاهگلی ساخته شده در کشور

کاهگل یک اصطلاح فارسی است که صدها سال پیش برای یک نوع مصالح ساختمانی باستانی به کار برده می شد، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، این ماده از زمان ماقبل تاریخ توسط بشر مورد استفاده به کار گرفته شده بود. تاریخ به کار گیری آن هنوز معلوم نیست، اما در چندین بنای معروفی که از گذشته های دور باقی مانده آثاری از کاهگل دیده می شود.

برخی از قدیمی ترین سازه های دست ساز در ایران، افغانستان و عراق کنونی نشان از آن دارد که خواستگاه اولیه کاهگل ضد آب منطقه بین النهرین یعنی منطقه بین دو رود دجله و فرات بوده است؛ و بعد به قاره ای اروپایی و آمریکایی راه یافته است.

کاهگل ضد آب در دنیا به نام های مختلفی معروف است، اما چیزی که در همه آنها مشترک است، ترکیبات آن آن یعنی، خاک رس، آب و کاه می باشد. در مناطق مختلف جهان می توان ساختارهایی از این ملات را یافت. به ویژه در کشورهای آسیایی.

جای تعجب است که برخی از سازه های ساخته شده با این ملات در هزاران سال پیش هنوز هم باقی مانده است. معمولا قدمت آنها به ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ سال پیش می رسد. معمولا ملات های کاهگل ضد آب، ضد حریق نیز هستند. از این ملات علاوه بر نماسازی در ساخت آجر قرمز نسوز نیز استفاده می شود.

خانه های ساخته شده با کاهگل ضد آب همواره جزو خانه های سبز، پایدار و هماهنگ با اکولوژی به شمار می رود. ما از زمین آمده ایم و جزئی از آن هستیم. تا زمانی که ما در اینجا هستیم باید با مادرمان یعنی زمین هماهنگ باشیم و به آن آسیبی نرسانیم. استفاده از عناصر اصلی و مقدس برای ساختن مسکن و اتصال به زمین، روح را تقویت می کند و محیطی با نشاط و شادابی برای ما ایجاد می کند.

ساختارهای کاهگلی سنتی معمولا برای بازتاب ساختارهای پر انرژی ما انسان ها شکل گرفته اند. در گذشته می خواستیم از مکانی که در آن حضور داریم لذت ببریم و روح خود را در آن تقویت کنیم به همین دلیل خانه های جداگانه ای ساختیم و زندگی جداگانه ای را تجربه کردیم. ما می خواهیم در اجتماع جمع شویم و در عین حال مزایای فردیت خود را حفظ کنیم، بنابراین برای انعکاس و انطباق آن نیاز به ساختارهای داریم که روح ما را تقویت کند و محیطی با نشاط و شاداب برای ما ایجاد می کند. به همین دلیل در ساختن مسکن و فضاهای عمومی به سراغ عناصر مهم و مقدسی مانند آب، خاک و آتش رفتیم و نتیجه آن شد مصالح پاک و طبیعی مانند کاهگل.

 

قیمت کاهگل ضد آب
قیمت کاهگل ضد آب

کاربردهای کاهگل ضد‌ آب

یکی از کاربردهای کاهگل ضد آب؛ عایق بندی در برابر رطوبت است و می توان از آن در پشت بام، حمام، سرویس بهداشتی، زیرزمین و طبقات منفی، چاله آسانسور، موتورخانه شوفاژ و … استفاده کرد. این نوع ملات را می توان در مناطق مرطوب و پر باران نیز به کار برد.

برای اندود کردن نمای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری می توان از کاهگل ضد آب استفاده کرد. زیرا این ملات در اثر بارش باران شسته نمی شود؛ در نتیجه برخلاف کاهگل سنتی نیاز به مرمت و بازسازی سالانه ندارد. استفاده از این نوع کاهگل برای احیای بافت تاریخی و نوسازی ساختمان های قدیمی نیز بسیار مفید و سودمند است. زیرا همان طور که گفته شد؛ کاهگل جدید بسیار چسبنده است و با نفوذ در شکاف های سطح زیرین و پر کردن خلل و فرج ها؛ موجب افزایش استحکام بنا می شود.

هتل ها، سفره خانه های سنتی، مناطق بوم گردی، ویلاها و باغ ها، نمای مغازه ها و … را می توان با استفاده از این ملات پوشش داد و علاوه بر زیبایی از سایر ویژگی های آن نیز بهره مند شد.

روش اجرا

تهیه و اجرای کاهگل ضد آب بسیار ساده و آسان است. برای اندود کردن با این ملات فقط کافی است طبق دستورالعمل محصول؛ مقداری آب به ترکیب اضافه شود. محلول غلیظ حاصل را می توان با ابزار ساده ای مانند ماله، تی، فرچه، غلطک نقاشی و یا پیستوله بر روی سطح مورد نظر اجرا کرد. در ضمن افراد بی تجربه نیز می توانند از این کاهگل استفاده کنند و نیازی به تخصص و مهارت در این زمینه نیست.

بسیاری از ملات ها از جمله کاهگل سنتی؛ قابل اجرا بر روی همه سطوح نیستند و لازم است ملات و سطح زیرین با هم هماهنگ باشند. در برخی موارد باید روی سطح عملیات زیر سازی انجام شود تا کاهگل به راحتی به آن بچسبد. اما کاهگل ضد آب چون از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است، بر روی کلیه‌ی سطوح می چسبد و هیچ گونه محدودیتی ندارد. حتی لغزنده ترین سطوح مانند شیشه، سرامیک و فلز را هم می توان با این کاهگل اندود کرد.

قابل توجه اینکه؛ لایه‌ی کاهگل ضد آب به دست آمده به سرعت در هوای آزاد و در معرض نور خورشید خشک می‌شود. این لایه بسیار محکم و مقاوم است و در برابر ضربه و شوک حرارتی تغییر شکل نمی دهد.

در ویدیوی زیر اجرای محصول را مشاهده میکنید.

 

با توجه به اینکه حلال مورد استفاده برای تهیه این ملات آب است؛ این موضوع باعث شده برای انسان و محیط زیست کاملا بی خطر و بی ضرر باشد. مواد سیلیکونی موجود در ترکیب نیز پایه‌ی طبیعی دارد و با محیط زیست سازگار هستند. کاهگل ضد آب در رنگ های مختلف تهیه می‌شود و می‌توان با استفاده از انواع شابلون طرح های بسیار زیبا و جذابی را خلق نمود.

از ترکیب کاهگل ضد آب با هنرهایی از قبیل منبت، کاشی کاری، گچکاری، نقاشی و شیشه های رنگی می توان در خلق نماها و دکورهای سنتی و با شکوه استفاده کرد.

کاهگل نانو ضد آب
اجرای کاهگل ضد آب

مقایسه کاهگل ضد آب و کاهگل قدیمی سنتی

در جدول زیر انواع ویژگیهای دو نوع کاهگل سنتی و ضد آب را مورد بررسی قرار دادیم.

مقایسه کاهگل سنتی و نانو

 

همه آنچه باید درباره کاهگل ضد آب بدانید (ویدیو)

کاهگل ضد آب در انواع مختلف ملاتی ، رنگ و رزین ضد آب کننده موجود است. در ویدیوی زیر به صورت کامل همه ی موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دادیم. ویدیو را تا مشاهده کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: 09129723451

اینستاگرام: fardad_paint

شماره واتساپ: 09129723451

ایمیل: fardad.paint@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما