ضد آب سازی کاهگل سنتی

کاهگل سنتی چیست؟

کاهگل سنتی اصطلاحی است که معمولا در معماری ایرانی برای یک نوع ملات به کار برده می شود، بیشترین کاربرد این نوع ملات در مناطق کویر مرکزی ایران بوده است، این نوع ملات به طور کلی بخش بزرگی از معماری ایرانی را تشکیل می دهد که هزاران سال توسط معماران ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت معماران در زمینه های مختلف کاهرنگ یا کاهگل پلیمری ضد آب جایگزین ملات های سنتی گشت و استفاده از کاهگل سنتی به مرور زمان کمرنگ شد.

بیشتر بخوانید: خرید کاهگل مصنوعی ضد آب

کاهگل سنتی
ویژگی کاهگل سنتی

 

معمولا برای به دست آوردن ملات کاهگل سنتی یک پروسه زمانی ۲ روزه را باید طی کرد تا ملات برای استفاده آماده شود، برای این کار باید از مخلوط کاه، خاک رس و آب به مقدار لازم استفاده کنیم و آنها را معمولا به صورت آخوره در یک فضا با یکدیگر مخلوط کرده و به اندازه ای آنها را مالش دهید تا ملات به بیل نچسبد و به راحتی از بیل و یا دست جدا شود. بعد از انجام این مراحل ملات کاهگل آماده شده و می توان از این نوع ملات در ساخت دیوارهای محوطه، سقف، نمای داخلی و بیرونی خانه معمولا به صورت چینه‌ای استفاده کرد.

خاک و سیمان که برای درست کردن ملات کاهگل سنتی مورد استفاده قرار می گیرد باید از نوع رس باشد، البته در برخی مواقع برای اینکه رنگ بنا متفاوت تر باشد، از خاک رس سرخ رنگ استفاده می کنند و برای پوشش زیبایی در برخی مواقع روی کاهگل را با گچ می پوشانند تا ظاهری زیبا داشته باشد.

توجه داشته باشید که همه برند های کاهگل مصنوعی موجود در بازار از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و در هنگام خرید باید دقت فراوانی صورت گیرد. البته در میان انواع برند ها برندهایی مانند فرداد، هستند که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت برای مشتریان خوب هستند. راز با کیفیت بودن چنین محصولاتی را می توان در استفاده از نیروی متخصص و ابزار آلات مدرن در تولید کاهگل سنتی و مصنوعی دانست.

در هنگام خرید انواع کاهگل سنتی مستلزم مشورت با افراد متخصص در این کار هستیم، زیرا این محصولات تنوع بیشتری دارند و برندهای بی کیفیت فراوانی هستند که در بازار وجود دارند که اگر آن ها را نشناسیم در هنگام خرید دچار اشتباه خواهیم شد.

 

بیشتر بخوانید: فروش کاهگل مصنوعی در تهران

کاهگل سنتی
خرید کاهگل سنتی

 

طرز تهیه کاهگل ضد آب

در ایران بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند، ملات کاهگل امروزی همان کاهگل سنتی گذشته است. در صورتی که این ملات طی فرایندهایی دچار دگرگونی های فراوانی گشته و فقط ظاهری شبیه به کاهگل سنتی دارد. این نوع ملات به واسطه افزودنی هایی مانند رزین ها و چسب ها در برابر بسیاری از عوامل محیطی مانند باد و باران مقاومت بسیار بالایی کسب کرده اند.

امروزه استفاده از کاهگل سنتی از نوع مصنوعی در بین کشورهای دنیا بسیار مرسوم شده است. به طوری که معماران برای زیبا سازی فضاهای شهری، مکان های گردشگری، رستوران های سنتی، باغ ها همواره از این ملات بهره گرفته اند. استفاده از این نوع ملات چشم انداز بسیار زیبایی برای بیننده تدایی می کند.

 

معماران در عصر حاضر برای تهیه کاهگل ضد آب از موادی شبیه به مایع سفید رنگ فاقد یون کلر استفاده می کنند که معمولا این مواد بر پایه سیلیکات ها هستند، این مواد با نفوذ در بافت کاهگل سنتی واکنش هایی در آن ایجاد می کنند که در نهایت این واکنش باعث ضد آب شدن ملات کاهگل می شود و همچنین این کار باعث به وجود آمدن یک لایه سخت و مقاوم در حد سیمان بر روی ملات می شود. مهمترین مواد مورد استفاده در ملات کاهگل ضد آب عبارت است از:

  • رزین های چسب و سخت کننده
  • سیمان
  • کاه
  • آب

ملات کاهگل سنتی این قابلیت را دارد تا بر روی هر نوع سطحی اعم از گچی، سیمانی یا در لایه های نازک (میکرونی) یا لایه های ضخیم (سانتیمتری) اجرا شود. ملات های ضد آب کاهگلی با قرار گرفتن دراز مدت در معرض باران به هیچ وجه دچار سایش یا ترک نمی گردند.

برای تهیه ملات کاهگل سنتی قانون و اصول خاصی وجود ندارد و بسته به محیط و منطقه مورد استفاده ممکن است طرز تهیه آن متفاوت با بقیه نقاط باشد، برای مثال می توان گفت در مناطقی که در آن کاه وجود ندارد معمولا معماران آن منطقه بجای کاه از پوست خرد شده برنج و گاهی از نی های خرد شده استفاده می کنند تا ملات در برابر ترک مقاومت لازم را کسب کند.

در مورد خاک استفاده شده در ملات کاهگل سنتی باید گفت، همانند کاه از خاک رس مختلفی استفاده می شود و بستگی به منطقه ای دارد که بنا در آن ساخته می شود. خاک رس مورد استفاده در ملات باید با کیفیت و با حداقل ماسه باشد. معمولا برای ساخت ملات های کاهگلی از خاک های رس بشرح ذیل استفاده می شود.

 

  1. خاک رس خاکستری (حاوی گرافیت)
  2. خاک رس قرمز (حاوی اکسید آهن سه ظرفیتی)
  3. خاک رس تیره (دارای کربن)
  4. خاک رس سفید (بدون اکسید آهن)
  5. خاک رس کبود (دارای اکسید آهن دو ظرفیتی)

بیشتر بخوانید: خرید کاهگل نانو در اصفهان

کاهگل سنتی
کاهگل سنتی

 

مهمترین مزیت کاهگل سنتی

کاهگل سنتی در عصر حاضر در تنوع مختلفی ساخته می شوند که علاوه بر زیبایی، دوام بالایی نیز دارند. معمولا برای ساخت آنها از انواع افزودنی ها استفاده می شود، معمولا با توجه به قیمت، نوع و جنس کاهگل آنها را دسته‌بندی می کنند، مانند کاهگل ضد آب، کاهگل نانوئی و … البته ناگفته نماند که مدل نانوئی برای نماهای بیرونی بنا مناسب است و نسبت مدل های معمولی کمی گران تر است.

کاهگل ها عناصری هستند که به دکوراسیون بناهای تاریخی و نیز رستوران های سنتی به خصوص قسمت های داخلی چهره ای متفاوت می بخشند. آنها در انواع و جنس های مختلفی طراحی و ساخته می شوند که همین مساله باعث می شود هر کسی با هر سلیقه ای بتواند آن را در هر فضایی که مد نظرش است استفاده کند.

هر کدام از مدل های کاهگل سنتی که در زمان ما ساخته می شود، بسته به نیاز و بودجه شما مزایای مختلفی را برای شما ارائه می دهند. شاید برای شما هم این سؤال پیش اومده باشد که بالاخره مناسب ترین نوع کاهگل برای فضاهای داخلی و نیز فضاهای خارجی کدام نوع است؟ ما در این مطلب سعی می کنیم پاسخی مناسب برای این پرسش بیان کنیم. همیشه پیدا کردن بهترین ها، کاری دشواری است پس بهتر است هر کدام از آنها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

کاهگل سنتی
نحوه تهیه کاهگل سنتی

در انتخاب نوع کاهگل سنتی سلیقه ها متفاوت است، بعضی از افراد نوع ضد آب کاهگل را بهترین نوع آن می دانند و معتقد هستند که آنها جلوه ای زیبا و ساده و عین حال بسیار مقاوم دارند و بهترین نوع در بازار به شمار می روند. بعضی دیگر از افراد دیدگاه متفاوتی دارند و کاهگل های کاملا سنتی گذشته را بهترین می دانند؛ و بر این باور هستند که کاهگل های سنتی قدیمی حس خوبی به ما آدم ها انتقال می دهند و کاهگل های مصنوعی امروزی فاقد این حس هستند و فقط زیبایی کاهگل سنتی را برای ما تداعی می کنند؛ اما در این بین افرادی هستند که معتقدن فرقی نداره نوع و سبک آنها چه باشد، بلکه این متریال است که تعیین می کند بهترین نوع این ملات کدام است.

خلاصه باید گفت کاهگل سنتی مزیت های فراوانی دارد که عبارتند از:

  • ساخت و اجرای آنها بسیار ساده و ارزان است
  • به راحتی می توان آنها را بر روی انواع سطح اجرا کرد
  • در انواع طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شود (با استفاده از خاک روس رنگی)
  • قابلیت استفاده در دراز مدت را دارند و کیفیت آنها نیز سال های سال باقی می ماند
  • نسبت به متریال های مدرن حس خوبی به آدم انتقال می دهد
  • این قابلیت را دارد تا مصالح اولیه خود را از محیط مورد ساخت به دست آورد، مانند خاک رس، آب و کاه
  • کاملا با محیط زیست سازگار است
  • سطحی کاملا صاف دارند
  • قیمتی ارزان نسبت به ملات های مدرن امروزی.

 

بررسی مهمترین کاربرد کاهگل سنتی

استفاده از این نوع ملات در محیط های مختلفی از جمله مکان های گردشگری، رستوران های سنتی، باغ ها، مراکز تفریحی و تاریخی شهر کاربرد فراوانی دارد.

بهترین روش برای خرید کاهگل سنتی مراجعه به کارگاه های ساختمانی عرضه کننده و یا نمایندگی های معتبر در این زمینه است. شما می توانید با مراجعه به این مراکز از قیمت به روز و نیز کیفیت آنها با خبر شوید و با توجه به نیاز خود متناسب ترین نوع کاهگل را انتخاب کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با ما در ارتباط باشید:

شماره تماس: 09129723451

اینستاگرام: fardad_paint

شماره واتساپ: 09129723451

ایمیل: fardad.paint@gmail.com

کاهگل سنتی
کاهگل سنتی
8

  1. با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما وهمه همکاران گرامی ما معماری سنتی ایران همیشه در جهان نمونه وخاص بوده اما در ۲۰۰سال گذشته سیر نذولی داشته این وظیفه ما است که دوباره این معماری خاص وزیبا وبدون همانند در دنیا به جهانیان معرفی کنیم

    • سلام جناب دینی زاده
      وقت شما بخیر
      بسیار درست فرمودید. ممنون از اینکه کامنت گذاشتید.

  2. خیلی خیلی قشنگ ودلچسپ است دیدن این صحنه‌ها آدم سرحال وقبراق میکنه با دیدن این عکسها روز خوبی داشتم

    • سلام بزرگوار
      وقتتون بخیر
      خوشحالیم که این مقاله چنین تاثیر مثبتی برای شما داشته.

      سرفراز باشید

    • سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      ضد آب کننده کاهگل رو شما باید بعد از اجرای کاهگل سنتی بر روی آن اجرا کنید.
      البته روش راحت‌تر برای این موضوع استفاده از کاهگل نانو هست که مواد ضد آب کننده رو درون خودش داره.

      برای اطلاعات بیشتر لطفا با همکاران قسمت فروش ارتباط برقرار کنید.
      09129723451
      02128423451

  3. سلام خسته نباشید کاهگل درست کردن در هر منطقه ای خاک مخصوص خودش را دارد اما رساندن کاهگل خیلی مهمه و اینکه به اصطلاح ما میگوییم که بزار کاهگل بترشه یعنی اینکه بعد ازمخلوط کردن خاک و کاه به ان اب اضافه کرده و رو ی ان را بمدت ۵ روز پلاستیک میکشیم تا بترشه و کاهگل برسه تقریبا تا مرحله ای که میخواهد کپک بزنه و بعد قابل استفاده میباشد ممنون و متشکر از دوستان

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما